Waarom je als consument dol bent op merkkleding

Een dagje winkelen in de stad is heerlijk ontspannen. Vooral wanneer het zonnetje op je bol schijnt, kun je urenlang struinen door de winkelrekken. Misschien ben je op zoek naar merkkleding. Net als veel andere consumenten vind je het  namelijk belangrijk om kleding van goede kwaliteit te dragen. Maar er zijn meer beweegredenen om juist merkkleding te willen kopen.

De promotie van merkkleding

Merkkleding is doorgaans afkomstig van bekende merken die iedereen kent. Je komt deze namen tegen in elke grote winkelstraat van een stad van enige omvang. De merken hebben genoeg financiële middelen om hun kleding te promoten met mooie reclames en indrukwekkende bilboards. Maar waar ze het echt van moeten hebben is hun imago. Dit is een belangrijke reden waarom je als consument juist hun kleding wilt kopen. Als mensen een positief beeld hebben van een merk zorgt dat voor veel populariteit en een grote omzet.

Het imago van grote merken

Een goed imago en mooie reclame overtuigt jou om merkkleding te kopen. Bekende modemerken promoten zichzelf als bedrijven die veel doen aan duurzaamheid, en hun kleding vervaardigen met veel zorg en aandacht. Een imago waarin arme kinderen in gevaarlijke fabrieken de kleding maken is dodelijk. Elke grote keten heeft zijn eigen imago. Het is moeilijk om deze nog te veranderen. Zo staat H&M bekend als vlot en modern, terwijl de Mango chiquer is.

Sociale aspect

Waar je gaat winkelen is afhankelijk van hoe je over wilt komen. Oftewel, hoe jouw eigen ‘imago’ is. Misschien wil je graag bekend staan als vlot en modern, en loop je graag in H&M. Of draag je liever de iets duurdere kleding van de Mango. Merkkleding geeft je bovendien het gevoel ergens bij te horen. Ook het sociale aspect is namelijk een reden voor mensen om in merkkleding te lopen. Iedereen wil namelijk geaccepteerd en gerespecteerd worden door anderen.